Koniecznie przeczytaj
- A jednak sprzedaż szpitali ???
- Dynamiczny wzrost płac w Służbie Zdrowia – sukces NSZZ „Solidarność”
- Coraz bliżej podwyżek w służbie zdrowia
- Stanowisko Pracodawców i Związków Zawodowych doraźnego Zespołu problemowego ds. ochrony zdrowia Rady Dialogu Społecznego w sprawie obowiązkowych szczepień
- Obowiązek szczepienia służb medycznych
- Komunikat
- Uwaga
2020-03-30 10:40Informacja prawna dotycząca konkretnych instrumentów finansowych i zasad finansowania przez NFZ w czasie obowiązywania epidemii COVID-19
1. Wsparcie z budżetu państwa w walce z COVID-19. Dodatkowe środki na świadczenia związane z przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 gwarantuje specustawa, która jednoznacznie określa, że wszystkie wydatki związane z zapobieganiem i zwalczaniem koronawirusa pochodzą z budżetu państwa. To główny strumień finansowania zadań związanych epidemią COVID-19. Oznacza to, że finansowanie zapobiegania i zwalczania epidemii COVID-19 nie odbędzie się kosztem innych świadczeń, za które płaci Narodowy Funduszu Zdrowia.
Źródło:
Ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych
2. Wzrost wyceny punktu rozliczeniowego. Åšrodki pochodzÄ…ce z funduszu zapasowego NFZ – ponad miliard zÅ‚otych – zostaÅ‚y przeznaczone na sfinansowanie zwiÄ™kszenia wyceny punktu w ryczaÅ‚cie PSZ o okoÅ‚o 5 proc. Przeszacowanie wartoÅ›ci ryczaÅ‚tu, bÄ™dzie naliczane wstecznie od stycznia 2020 roku.
Źródło:
ZarzÄ…dzenie Prezesa NFZ nr 36/2020/DEF
3. Płatność rat kontraktowych niezależnie od poziomu realizacji świadczeń.
Wypłacanie placówkom, które zostały zmuszone do ograniczania dotychczasowej działalności, a nie biorą bezpośredniego udziału w walce z koronawirusem, kwot porównywalnych do tych, które otrzymałyby realizując swój kontrakt w dotychczasowych warunkach (na wniosek jednostki).
Źródło:
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 14 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej
4. Szybsze i czÄ™stsze wypÅ‚aty. WypÅ‚aty Å›rodków wynikajÄ…cych z kontraktów, bÄ™dÄ… szybsze i czÄ™stsze – na wniosek Å›wiadczeniodawcy – nawet do 4 razy w miesiÄ…cu. Terminy pÅ‚atnoÅ›ci zostaÅ‚y skrócone z 14 dni kalendarzowych do maksymalnie 5 dni roboczych.
Źródło:
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 14 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej
5. Mechanizm wyrównywania ryczałtu. Zaangażowanie szpitali w walkę z COVID-19 może wpłynąć na ograniczenie ich podstawowej działalność. Aby tego uniknąć, placówki te będą mogły skorzystać z mechanizmu wyrównywania ryczałtu. Oznacza to, że oprócz środków wypłaconych za świadczenia związane z COVID-19, dodatkowo skorzystają z przysługującego im ryczałtu PSZ.
Źródło:
ZarzÄ…dzenie Prezesa NFZ nr 32/2020/DEF
6. Dodatkowe środki za realizację konkretnych świadczeń związanych z przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID19. Szpitale jednoimienne, czyli jednostki w całości zaangażowane w walkę z koronawirusem, oprócz ryczałtu i zapłaty za każde świadczenie związane z COVID19 otrzymają dodatkowo środki za gotowość do udzielenia świadczeń (w przeliczeniu na łóżko i respirator). To pozwoli na pełne zabezpieczenie finansowe placówek w tym okresie.
Źródło:
ZarzÄ…dzenie Prezesa NFZ nr 40/2020/DSOZ
7. Teleporady. Wprowadzono również rozwiązania pozwalające na szersze zastosowanie niż dotychczas zdalnych form opieki nad pacjentami, czyli teleporad, które są dodatkowo finansowane.
Zdalne konsultacje pacjentów z lekarzami są już możliwe w POZ (m.in. teleporady udzielane pacjentom spoza listy aktywnej na terenie tej samej gminy), w psychiatrii i terapii uzależnień, świadczeniach udzielanych w opiece domowej
Źródło: NFZ