Zebranie Regionalnej Sekcji Służby Zdrowia Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność”

Zebranie Regionalnej Sekcji Służby Zdrowia Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność” - czytaj

Dzień wspomnień, zadumy i refleksji

Dzień wspomnień, zadumy i refleksji - czytaj

Konferencja EPSU

Konferencja EPSU - czytaj

Walne Zebranie Delegatów Krajowej Sekcji Służby Zdrowia

Walne Zebranie Delegatów Krajowej Sekcji Służby Zdrowia - czytaj

Pierwsze  po czterech miesiącach plenarne posiedzenie Zespołu Trójstronnego przy Ministrze Zdrowia

Pierwsze po czterech miesiącach plenarne posiedzenie Zespołu Trójstronnego przy Ministrze Zdrowia - czytaj

Zaskakujące rozstrzygnięcie Komisji Zdrowia

Zaskakujące rozstrzygnięcie Komisji Zdrowia - czytaj

44. rocznica podpisania Porozumień Sierpniowych

44. rocznica podpisania Porozumień Sierpniowych - czytaj

Cześć i Chwała Bohaterom

Cześć i Chwała Bohaterom - czytaj

Obrady KSOZ i KSSZ w Częstochowie

Obrady KSOZ i KSSZ w Częstochowie - czytaj

2017-07-13 12:18Odpowiedź Ministerstwa Zdrowia

Protest ratowników medycznych – najczęściej zadawane pytania

W zwiÄ…zku z zapytaniami kierowanymi do Ministerstwa Zdrowia przez ratowników medycznych publikujemy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

  1. Dlaczego dodatek dla pielÄ™gniarek (tzw. zembalowe) może być wypÅ‚acany z rezerw budżetu NFZ), a dla ratowników musi być wypÅ‚acany z budżetu PRM? Czy dodatek dla pielÄ™gniarek, które byÅ‚y zatrudnione u podwykonawców, bÄ™dzie wypÅ‚acany z rezerw budżetu NFZ czy z budżetu PRM?

Ratownictwo medyczne nie jest finansowane ze skÅ‚adek na ubezpieczenie zdrowotne. Zgodnie z art. 46 ustawy z dnia 8 wrzeÅ›nia 2008 r. o PaÅ„stwowym Ratownictwie Medycznym zadania zespołów ratownictwa medycznego sÄ… finansowane z budżetu paÅ„stwa z części, których dysponentami sÄ… poszczególni wojewodowie. Åšrodki na finansowanie tych zadaÅ„ w myÅ›l art. 49 ww. ustawy, wojewoda przekazuje Narodowemu Funduszowi Zdrowia w formie dotacji celowej. Dlatego nakÅ‚ady na wynagrodzenia pracowników, w tym na podwyżki, sÄ… ponoszone z budżetu paÅ„stwa jako jeden ze skÅ‚adników kosztów funkcjonowania zespołów ratownictwa medycznego. Ponadto minister rozwoju i finansów, sprawujÄ…c ogólnÄ… kontrolÄ™ realizacji dochodów i wydatków budżetu paÅ„stwa (art. 174 pkt 1 ustawy o finansach publicznych), dostrzegÅ‚ w budżetach wojewodów w rozdziale 85156 – SkÅ‚adki na ubezpieczenie zdrowotne oraz Å›wiadczenia dla osób nieobjÄ™tych obowiÄ…zkiem ubezpieczenia zdrowotnego – niższe wykonanie tych wydatków w zwiÄ…zku ze zmniejszajÄ…ca siÄ™ liczbÄ… osób bezrobotnych. Åšrodki na podwyżki wynagrodzeÅ„ w systemie PRM majÄ… być w pierwszej kolejnoÅ›ci pozyskiwane w wyniku przeniesienia wydatków z rozdz. 85156 do rozdz. 85141 – ratownictwo medyczne.

PielÄ™gniarki zatrudnione u podwykonawców wykonujÄ… zadania finansowane ze Å›rodków na zadania zespołów ratownictwa medycznego. W przypadku objÄ™cia podwyżkami tej grupy zawodowej (obecnie trwajÄ… prace w tym zakresie) Å›rodki na podwyżki bÄ™dÄ… przekazywane zgodnie z zapisami ustawy o PaÅ„stwowym Ratownictwie Medycznym, przez wojewodów w formie dotacji dla NFZ.

 

  1. Dlaczego w ustawie o ustalaniu minimalnych wynagrodzeÅ„ w ochronie zdrowia ratownicy medyczni (najliczniejsza grupa zawodowa systemu PRM) sÄ… ujÄ™ci w grupie „Inne zawody medyczne”?

Przepisy procedowanej obecnie w Senacie ustawy z dnia 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujÄ…cych zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych (druki senackie nr 529 i 529 A) przyporzÄ…dkowujÄ… pracowników wykonujÄ…cych zawód medyczny do 10 grup zawodowych. Niewymienienie ratowników jako osobnej grupy w katalogu wszystkich zawodów medycznych nie oznacza, że osoby wykonujÄ…ce zawód medyczny, speÅ‚niajÄ…ce warunki okreÅ›lone w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o dziaÅ‚alnoÅ›ci leczniczej nie zostanÄ… objÄ™te zakresem ustawy. Zgodnie z wykÅ‚adniÄ… definicji zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o dziaÅ‚alnoÅ›ci leczniczej osobÄ… wykonujÄ…cÄ… zawód medyczny jest również osoba wykonujÄ…ca zawód ratownika medycznego, dlatego zostanie ona objÄ™ta zakresem ustawy o sposobie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujÄ…cych zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Zgodnie z ustawÄ… wysokość najniższego wynagrodzenia zasadniczego przysÅ‚ugujÄ…cego pracownikom wykonujÄ…cym zawód medyczny zatrudnionym w podmiocie leczniczym jest uzależniona od poziomu wyksztaÅ‚cenia wymaganego na konkretnym stanowisku pracy, na którym zatrudniony jest dany pracownik (wyksztaÅ‚cenie wyższe, Å›rednie, w części przypadków również posiadanie specjalizacji). OkreÅ›lenie w ustawie docelowej wysokoÅ›ci najniższych wynagrodzeÅ„ zasadniczych oraz wzajemnych relacji pomiÄ™dzy wynagrodzeniami dla poszczególnych kategorii zawodowych pracowników medycznych nie wyÅ‚Ä…cza ogólnych przepisów prawa pracy normujÄ…cych zasady ustalania wynagrodzenia za pracÄ™.

  1. Jak majÄ… siÄ™ dziaÅ‚ania MZ do zapisanego w Kodeksie Pracy prawa do jednakowego wynagrodzenia wraz ze wszystkimi jego skÅ‚adnikami (bez wzglÄ™du na ich nazwÄ™ czy charakter) za jednakowÄ… pracÄ™ lub pracÄ™ o jednakowej wartoÅ›ci?

Minister zdrowia nie jest pracodawcÄ… dla personelu medycznego zatrudnionego w jednostkach systemu PRM. Dlatego w pierwszej kolejnoÅ›ci postulaty pÅ‚acowe powinny być kierowane do dyrektorów podmiotów leczniczych bÄ™dÄ…cych dysponentami jednostek systemu PRM (posiadajÄ…cych w swoich strukturach zespoÅ‚y ratownictwa medycznego lub szpitalne oddziaÅ‚y ratunkowe). Åšrednio miesiÄ™cznie na jeden zespół ratownictwa medycznego, liczÄ…cy od dwóch do trzech osób personelu medycznego, przeznacza siÄ™ z budżetu paÅ„stwa kwotÄ™ 105 tys. zÅ‚. W opinii MZ suma ta pozwala na podjÄ™cie rozmów z pracodawcami co do wygenerowania Å›rodków na podniesienie wynagrodzeÅ„ dla ratowników medycznych. ZwiÄ™kszenie nakÅ‚adów na ratownictwo medyczne w wysokoÅ›ci zaproponowanej przez stronÄ™ rzÄ…dowÄ…, pozwalajÄ…cej na przyznanie dodatku do wynagrodzenia w docelowej wysokoÅ›ci 800 zÅ‚ miesiÄ™cznie brutto w przeliczeniu na jeden etat albo równoważnik etatu, przy jednoczesnym zwiÄ™kszeniu wynagrodzeÅ„ przez pracodawców, umożliwiÅ‚oby wypeÅ‚nienie postulatów Å›rodowiska ratowniczego.

  1. Kiedy zostanie rozwiązany problem ochrony prawnej funkcjonariusza państwowego?

Już obecnie na mocy art. 5 ustawy o PaÅ„stwowym Ratownictwie Medycznym osoby, które udzielajÄ… pierwszej pomocy, kwalifikowanej pierwszej pomocy, czy też podejmujÄ…ce medyczne czynnoÅ›ci ratunkowe podlegajÄ… ochronie przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Art. 222 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2016 r. poz. 1137 i 2138) mówi: „Kto narusza nietykalność cielesnÄ… funkcjonariusza publicznego lub osoby do pomocy mu przybranej podczas lub w zwiÄ…zku z peÅ‚nieniem obowiÄ…zków sÅ‚użbowych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolnoÅ›ci albo pozbawienia wolnoÅ›ci do lat 3”. OchronÄ… objÄ™ta jest nietykalność cielesna funkcjonariusza. JeÅ›li wiÄ™c w zwiÄ…zku lub podczas udzielania pierwszej pomocy, kwalifikowanej pierwszej pomocy lub podczas udzielania medycznych czynnoÅ›ci ratunkowych, w stosunku do osób wykonujÄ…cych te czynnoÅ›ci, dojdzie do naruszenia nietykalnoÅ›ci cielesnej, wówczas osoba, która byÅ‚a sprawcÄ… tego czynu, podlegać powinna sankcji przewidzianej w tym przepisie. Innym przykÅ‚adem jest art. 223 § 1 k.k. mówiÄ…cy: „Kto, dziaÅ‚ajÄ…c wspólnie i w porozumieniu z innymi osobami lub używajÄ…c broni palnej, noża lub innego podobnie niebezpiecznego przedmiotu albo Å›rodka obezwÅ‚adniajÄ…cego, dopuszcza siÄ™ czynnej napaÅ›ci na funkcjonariusza publicznego lub osobÄ™ do pomocy mu przybranÄ… podczas lub w zwiÄ…zku z peÅ‚nieniem obowiÄ…zków sÅ‚użbowych, podlega karze pozbawienia wolnoÅ›ci od roku do lat 10”. OchronÄ… objÄ™te jest tutaj życie i zdrowie funkcjonariusza, a w pierwszej kolejnoÅ›ci prawidÅ‚owość prowadzonych przez niego czynnoÅ›ci oraz powaga urzÄ™du[1]. Projekt ustawy o zmianie ustawy o PaÅ„stwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw (UD 149) rozszerza katalog osób, którym bÄ™dzie przysÅ‚ugiwaÅ‚a ochrona przewidziana w k.k. dla funkcjonariuszy publicznych o:

  • osoby udzielajÄ…ce Å›wiadczeÅ„ zdrowotnych w szpitalnym oddziale ratunkowym,
  • dyspozytorów medycznych,
  • wojewódzkich koordynatorów ratownictwa medycznego.

BÄ™dzie to zapobiegaÅ‚o sytuacjom, w których osoby wzywajÄ…ce zespół ratownictwa medycznego, osoby obecne na miejscu zdarzenia, pacjenci szpitalnych oddziałów ratunkowych i osoby im towarzyszÄ…ce bezkarnie znieważajÄ…, grożą lub fizycznie atakujÄ… personel medyczny.

  1. Kiedy można spodziewać siÄ™ ujednolicenia sprzÄ™tu w karetkach? Czy MZ bierze pod uwagÄ™ ujednolicenie zabudowy przedziałów medycznych i Å›rodków transportu medycznego?

Zgodnie z art. 36 ust. 2 ustawy o PaÅ„stwowym Ratownictwie Medycznym zespół ratownictwa medycznego jest wyposażony w specjalistyczny Å›rodek transportu sanitarnego, speÅ‚niajÄ…cy cechy techniczne i jakoÅ›ciowe okreÅ›lone w Polskich Normach przenoszÄ…cych europejskie normy zharmonizowane. Norma PN:EN 1789 – Pojazdy medyczne i ich wyposażenie – ambulanse drogowe okreÅ›la wymagania dla specjalistycznego Å›rodka transportu sanitarnego, jakim dysponuje zespół ratownictwa medycznego oraz jego wyposażenia. Wymagania zawarte w normie znalazÅ‚y odzwierciedlenie w zarzÄ…dzeniu Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie okreÅ›lenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ratownictwo medyczne. Tym samym w odniesieniu do wszystkich zespołów ratownictwa medycznego oraz ich wyposażenia już teraz obowiÄ…zujÄ… jednakowe wymagania. Ponadto projekt ustawy o zmianie ustawy o PaÅ„stwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw (UD 29) wprowadza w projektowanym art. 36 ust. 9 delegacjÄ™ do wydania rozporzÄ…dzenia, w którym zostanie okreÅ›lone wyposażenie zespołów ratownictwa medycznego w wyroby medyczne oraz produkty lecznicze, uwzglÄ™dniajÄ…c rodzaje zespołów ratownictwa medycznego oraz kierujÄ…c siÄ™ zakresem medycznych czynnoÅ›ci ratunkowych, do których uprawniony jest ratownik medyczny oraz pielÄ™gniarka systemu.

  1. Kto będzie finansował obowiązkowy staż dla absolwentów ratownictwa medycznego? Czy opiekun stażu będzie dodatkowo wynagradzany?

Zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 8 wrzeÅ›nia 2006 r. o PaÅ„stwowym Ratownictwie Medycznym, w brzmieniu nadanym ustawÄ… z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw, po 30 wrzeÅ›nia 2016 r. kwalifikacje do wykonywania zawodu ratownika medycznego mogÄ… uzyskać osoby, które ukoÅ„czÄ… studia na kierunku studiów zwiÄ…zanym z ksztaÅ‚ceniem w zakresie ratownictwa medycznego, obejmujÄ…ce co najmniej 2455 godzin ksztaÅ‚cenia i co najmniej 80 punktów ECTS w zakresie ratownictwa medycznego i uzyskajÄ… tytuÅ‚ zawodowy licencjata oraz odbÄ™dÄ… szeÅ›ciomiesiÄ™cznÄ… praktykÄ™ w podmiotach leczniczych, o których mowa w art. 89 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o dziaÅ‚alnoÅ›ci leczniczej, bÄ™dÄ…cych dysponentami jednostek systemu PaÅ„stwowe Ratownictwo Medyczne oraz zÅ‚ożą z wynikiem pozytywnym PaÅ„stwowy Egzamin z Ratownictwa Medycznego. Do praktyki może przystÄ…pić osoba, która rozpoczęła studia wyższe na kierunku studiów zwiÄ…zanym z ksztaÅ‚ceniem w zakresie ratownictwa medycznego i zÅ‚ożyÅ‚a ostatni wymagany planem studiów egzamin. Praktyka jest elementem procesu ksztaÅ‚cenia i to uczelnia, która jest autonomiczna we wszystkich obszarach swojego dziaÅ‚ania na zasadach okreÅ›lonych w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r.  Prawo o szkolnictwie wyższym, opracowujÄ…c program ksztaÅ‚cenia oraz sposoby weryfikacji zakÅ‚adanych efektów ksztaÅ‚cenia, jest zobowiÄ…zana zorganizować swoim studentom praktykÄ™.

Obecnie w Ministerstwie Zdrowia trwajÄ… prace nad nowelizacjÄ… ustawy o PaÅ„stwowym Ratownictwie Medycznym. Projektowane zmiany obejmujÄ… miÄ™dzy innymi zmianÄ™ przepisów zawartych w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o PRM oraz w części dotyczÄ…cej wykreÅ›lenia obowiÄ…zku realizowania szeÅ›ciomiesiÄ™cznej praktyki w ramach studiów. Zgodnie z przyjÄ™tymi zaÅ‚ożeniami ksztaÅ‚cenie wedÅ‚ug nowych przepisów miaÅ‚oby siÄ™ rozpocząć po 30 wrzeÅ›nia 2018 r. Jednak do czasu wejÅ›cia w życie projektowanych przepisów uczelnie prowadzÄ…ce ksztaÅ‚cenie na kierunku studiów zwiÄ…zanym z ksztaÅ‚ceniem w zakresie ratownictwa medycznego sÄ… zobowiÄ…zane w programie ksztaÅ‚cenia uwzglÄ™dniać przewidzianÄ… planem studiów praktykÄ™. Praktyka jest częściÄ… studiów, dlatego to uczelnia wydaje skierowanie na praktykÄ™ i zabezpiecza jej organizacjÄ™,  w tym ustala opiekuna praktyki. Osoba odbywajÄ…ca praktykÄ™ wykonuje czynnoÅ›ci wynikajÄ…ce z ramowego programu praktyki pod bezpoÅ›rednim nadzorem opiekuna. Opiekunem może być lekarz systemu lub pielÄ™gniarka systemu lub ratownik medyczny, wykonujÄ…cy zawód w podmiocie leczniczym bÄ™dÄ…cym dysponentem jednostek systemu PaÅ„stwowe Ratownictwo Medyczne, posiadajÄ…cy co najmniej 5-letni staż pracy w zawodzie. Praktyka odbywa siÄ™ w podmiotach leczniczych, bÄ™dÄ…cych dysponentami jednostek systemu PaÅ„stwowe Ratownictwo Medyczne, o których mowa w art. 89 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o dziaÅ‚alnoÅ›ci leczniczej. SÄ… to podmioty lecznicze utworzone lub prowadzone przez uczelniÄ™ medycznÄ… lub podmioty lecznicze, majÄ…ce umowy z uczelniami medycznymi. MajÄ…c na uwadze to,  Å¼e praktyka jest elementem procesu ksztaÅ‚cenia, a opiekuna wskazuje uczelnia, która jest autonomiczna w zakresie swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci, kwestia dotyczÄ…ca wynagrodzenia dla opiekuna pozostaje w gestii uczelni.

  1. Czy jest możliwość wprowadzenia Å›cieżki kariery dla ratownika medycznego, stopniowania kariery, np. mÅ‚odszy ratownik, starszy ratownik?  

Stanowiska pracy oraz kwalifikacje wymagane od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebÄ™dÄ…cych przedsiÄ™biorcami okreÅ›la zaÅ‚Ä…cznik do rozporzÄ…dzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 lipca 2011 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebÄ™dÄ…cych przedsiÄ™biorcami. W rozporzÄ…dzeniu wskazane sÄ… stanowiska – starszy asystent ratownik medyczny, asystent ratownik medyczny, mÅ‚odszy asystent ratownik medyczny, starszy ratownik medyczny, ratownik medyczny. Wymagane kwalifikacje wraz ze wskazaniem liczby lat pracy w zawodzie lub innych dodatkowych kwalifikacji dla tych stanowisk sÄ… nastÄ™pujÄ…ce:

  • Starszy asystent-ratownik medyczny: tytuÅ‚ zawodowy licencjata na kierunku ratownictwo medyczne lub tytuÅ‚ licencjata uzyskany po ukoÅ„czeniu studiów wyższych pierwszego stopnia, które rozpoczęły siÄ™ przed 1 października 2008 r., na innym kierunku niż ratownictwo medyczne w specjalnoÅ›ci ratownictwo medyczne lub medycyna ratunkowa stopieÅ„ naukowy doktora w dziedzinie nauk medycznych lub w dziedzinie nauk o zdrowiu oraz 5 lat pracy w zawodzie ratownik medyczny.
  • Asystent-ratownik medyczny: tytuÅ‚ zawodowy licencjata na kierunku ratownictwo medyczne lub tytuÅ‚ licencjata uzyskany po ukoÅ„czeniu studiów wyższych pierwszego stopnia, które rozpoczęły siÄ™ przed 1 października 2008 r., na innym kierunku niż ratownictwo medyczne w specjalnoÅ›ci ratownictwo medyczne lub medycyna ratunkowa oraz 5 lat pracy w zawodzie ratownik medyczny lub 3 lata pracy w zawodzie ratownik medyczny oraz tytuÅ‚ magistra na kierunku zdrowie publiczne.
  • MÅ‚odszy asystent-ratownik medyczny: tytuÅ‚ zawodowy licencjata na kierunku ratownictwo medyczne lub tytuÅ‚ licencjata uzyskany po ukoÅ„czeniu studiów wyższych pierwszego stopnia, które rozpoczęły siÄ™ przed  1 października 2008 r., na innym kierunku niż ratownictwo medyczne w specjalnoÅ›ci ratownictwo medyczne lub medycyna ratunkowa i 3 lata pracy w zawodzie ratownik medyczny.
  • Starszy ratownik medyczny: kwalifikacje okreÅ›lone w przepisach ustawy z dnia 8 wrzeÅ›nia 2006 r. o PaÅ„stwowym Ratownictwie Medycznym, 3 lata pracy w zawodzie.
  •  Ratownik medyczny: kwalifikacje okreÅ›lone w przepisach ustawy z dnia 8 wrzeÅ›nia 2006 r. o PaÅ„stwowym Ratownictwie Medycznym.
  1. Czy Ministerstwo Zdrowia wyraża zgodę na to, aby powstał samorząd ratowników?

 Zgodnie z art. 17 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej:

  • W drodze ustawy można tworzyć samorzÄ…dy zawodowe, reprezentujÄ…ce osoby wykonujÄ…ce zawody zaufania publicznego i sprawujÄ…ce pieczÄ™ nad należytym wykonywaniem tych zawodów w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony.
  • W drodze ustawy można tworzyć również inne rodzaje samorzÄ…du. SamorzÄ…dy te nie mogÄ… naruszać wolnoÅ›ci wykonywania zawodu ani ograniczać wolnoÅ›ci podejmowania dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej.

W polskim ustawodawstwie nie zostaÅ‚ ustanowiony obowiÄ…zek tworzenia samorzÄ…dów zawodowych i chociaż w samej ochronie zdrowia funkcjonuje ponad dwadzieÅ›cia zawodów medycznych, to jednak tylko kilka spoÅ›ród nich ma samorzÄ…d zawodowy. Sprawowanie pieczy nad należytym wykonywaniem zawodu, w odniesieniu do osób wykonujÄ…cych zawód ratownika medycznego, jest realizowane przez szereg podmiotów, w tym pracodawców i konsultantów: krajowego i wojewódzkich w dziedzinie medycyny ratunkowej. Ponadto, aktualnie funkcjonuje wiele organizacji powoÅ‚anych do reprezentowania i obrony praw oraz interesów zawodowych ratowników medycznych, które dziaÅ‚ajÄ… w formie zwiÄ…zków zawodowych, ale także innych dobrowolnych zrzeszeÅ„.

Ratownicy medyczni podlegajÄ… już obecnie co najmniej trzem reżimom odpowiedzialnoÅ›ci: dyscyplinarnej (odpowiedzialność porzÄ…dkowa za naruszenie obowiÄ…zków pracowniczych), cywilnej (z tytuÅ‚u niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiÄ…zania w przypadku osób udzielajÄ…cych Å›wiadczeÅ„ na podstawie umów cywilnoprawnych oraz w przypadku wyrzÄ…dzenia osobie trzeciej szkody majÄ…tkowej albo krzywdy) i karnej. W projekcie ustawy o zmianie ustawy o PaÅ„stwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw – tzw. dużej nowelizacji (UD 29) , zawartych zostaÅ‚o wiele regulacji dotyczÄ…cych monitorowania i nadzorowania wykonywania zawodu ratownika medycznego m.in. co do:

  • utworzenia rejestru ratowników medycznych, pozwalajÄ…cego na monitorowanie ich liczby, miejsca zatrudnienia, zachowania ciÄ…gÅ‚oÅ›ci w wykonywaniu zawodu, realizacji prawa i obowiÄ…zku rozwoju zawodowego;
  • wydawania przez wojewodów prawa wykonywania zawodu ratownika medycznego;
  • utraty albo wygaÅ›niÄ™cia prawa wykonywania zawodu.

Tym samym na obecnym etapie wprowadzenie samorzÄ…du ratowników medycznych nie znajduje uzasadnienia. Po wejÅ›ciu w życie nowelizacji ustawy o PRM wiele spoÅ›ród czynnoÅ›ci realizowanych zwykle przez samorzÄ…dy zawodowe, bÄ™dzie wykonywanych na poziomie wojewodów, Ministra zdrowia oraz jednostek podlegÅ‚ych lub nadzorowanych przez MZ.

  1. Jeżeli wejdzie w życie zapis z projektu ustawy o PRM, dotyczący możliwości pełnienia dyżurów medycznych, to czy zostanie zmieniony zapis dotyczący możliwości pełnienia tych dyżurów przez osoby ze średnim wykształceniem (ratownicy po studium)?

Obecnie zapis w kodeksie pracy zakÅ‚ada, że takÄ… możliwość majÄ… tylko osoby z wyższym wyksztaÅ‚ceniem. Możliwość peÅ‚nienia dyżurów medycznych, rozumianych jako wykonywanie czynnoÅ›ci zawodowych poza normalnymi godzinami pracy, zostaÅ‚a unormowana w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o dziaÅ‚alnoÅ›ci leczniczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1638, z późn. zm.). Zgodnie z art. 95 ust. 1 tej ustawy, pracownicy wykonujÄ…cy zawód medyczny i posiadajÄ…cy wyższe wyksztaÅ‚cenie, zatrudnieni w podmiocie leczniczym wykonujÄ…cym dziaÅ‚alność leczniczÄ… w rodzaju stacjonarne i caÅ‚odobowe Å›wiadczenia zdrowotne, mogÄ… być zobowiÄ…zani do peÅ‚nienia w zakÅ‚adzie leczniczym tego podmiotu dyżuru medycznego. Aby zatem można byÅ‚o mówić o dyżurze medycznym w rozumieniu przepisów ustawy o dziaÅ‚alnoÅ›ci leczniczej, speÅ‚nione muszÄ… być jednoczeÅ›nie wszystkie nastÄ™pujÄ…ce przesÅ‚anki:

  • osoba wykonujÄ…ca zawód medyczny posiada wyższe wyksztaÅ‚cenie,
  • jest zatrudniona na podstawie umowy o pracÄ™,
  • podmiot leczniczy, w którym zatrudniona jest dana osoba wykonuje dziaÅ‚alność leczniczÄ… w rodzaju stacjonarne i caÅ‚odobowe Å›wiadczenia zdrowotne.

Obecnie nie sÄ… prowadzone prace legislacyjne zmierzajÄ…ce do nowelizacji powyższych przepisów. Propozycji w zakresie rozszerzenia krÄ™gu pracowników, którzy mogÄ… być zobowiÄ…zani do peÅ‚nienia dyżurów medycznych, o osoby ze Å›rednim wyksztaÅ‚ceniem nie zawiera również zamieszczony na stronie RzÄ…dowego Centrum Legislacji projekt ustawy o zmianie ustawy o PaÅ„stwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw.

W projektowanej ustawie proponuje siÄ™ natomiast dodanie w art. 36 ustawy z dnia 8 wrzeÅ›nia 2006 r. o PaÅ„stwowym Ratownictwie Medycznym ustÄ™pu 1a przewidujÄ…cego, że osoby uprawnione do wykonywania medycznych czynnoÅ›ci ratunkowych, bÄ™dÄ…ce ratownikiem medycznym lub pielÄ™gniarkÄ… systemu, mogÄ… być zatrudnione u dysponenta jednostki wyÅ‚Ä…cznie na podstawie stosunku pracy. BiorÄ…c pod uwagÄ™ powyższe, wprowadzona zostanie do projektu zmiana przepisów ustawy o dziaÅ‚alnoÅ›ci leczniczej, która umożliwi peÅ‚nienie dyżurów medycznych również czÅ‚onkom ZRM posiadajÄ…cym wyksztaÅ‚cenie Å›rednie.

  1. Czy istnieje możliwość, aby zespoły ratownictwa medycznego obligatoryjnie posiadały na wyposażeniu mierniki czadu i gazów niebezpiecznych?

Norma PN:EN 1789 dotyczÄ…ca ambulansów nie przewiduje wyposażania karetek w czujniki CO2. Jednak biorÄ…c pod uwagÄ™ zagrożenia, z jakimi stykajÄ… siÄ™ zespoÅ‚y ratownictwa medycznego w codziennej pracy, oraz przepis art. 207 § 2 Kodeksu pracy, zgodnie z którym pracodawca jest obowiÄ…zany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiÄ…gnięć nauki i technik. Minister zdrowia 11 grudnia 2014 r. wystosowaÅ‚ pismo do wojewodów, z zaleceniami dotyczÄ…cymi wyposażania zespołów ratownictwa medycznego w urzÄ…dzenia przeznaczone do ostrzegania przed niebezpiecznymi stężeniami tlenku wÄ™gla na miejscu zdarzenia.

  1. Czy tylko ratowników medycznych ma objąć etatyzacja, a lekarze i pielęgniarki będą mieć zachowane kontrakty?

Zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy o PaÅ„stwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw (UD – 29 – tzw. duża nowelizacja) zawarto rozwiÄ…zanie polegajÄ…ce na powierzeniu realizacji umów na Å›wiadczenia zdrowotne w rodzaju ratownictwo medyczne wyÅ‚Ä…cznie:

  • samodzielnym publicznym zakÅ‚adom opieki zdrowotnej;
  • spółkom kapitaÅ‚owym, w których co najmniej 51% udziałów albo akcji należy do Skarbu PaÅ„stwa lub jednostek samorzÄ…du terytorialnego, lub uczelni medycznych.

NastÄ…pi także odejÅ›cie od wyÅ‚aniania dysponentów zespołów ratownictwa medycznego w trybie konkursowym na rzecz zawierania umów z dysponentami wskazanymi przez wojewodów w wojewódzkim planie dziaÅ‚ania systemu, po zasiÄ™gniÄ™ciu opinii wÅ‚aÅ›ciwych jednostek samorzÄ…du terytorialnego. Elementem upublicznienia ma być również wprowadzenie umów o pracÄ™, co przyniesie stabilizacjÄ™ zatrudnienia, zwiÄ™kszenie udziaÅ‚u pracodawców w kosztach szkolenia i umundurowania czÅ‚onków ZRM oraz przestrzeganie dyscypliny czasu pracy. Umowy o pracÄ™ majÄ… dotyczyć wszystkich czÅ‚onków zespołów ratownictwa – niezależnie od kwalifikacji i stanowiska.

  1. Czy ratownicy medyczni po studium otrzymajÄ… szansÄ™ na studia pomostowe – tak jak to miaÅ‚o miejsce w przypadku pielÄ™gniarek?

Zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 8 wrzeÅ›nia 2006 r. o PaÅ„stwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1868 z późn. zm.) zawód ratownika medycznego może wykonywać osoba, która miÄ™dzy innymi ukoÅ„czyÅ‚a publicznÄ… lub niepublicznÄ… szkoÅ‚Ä™ policealnÄ… o uprawnieniach szkoÅ‚y publicznej i uzyskaÅ‚a tytuÅ‚ zawodowy ratownika medycznego oraz osoba, która ukoÅ„czyÅ‚a studia wyższe na kierunku (specjalnoÅ›ci) ratownictwo medyczne i uzyskaÅ‚a tytuÅ‚ zawodowy licencjata lub magistra na tym kierunku (specjalnoÅ›ci) lub studia wyższe na kierunku studiów zwiÄ…zanym z ksztaÅ‚ceniem w zakresie ratownictwa medycznego i uzyskaÅ‚a tytuÅ‚ zawodowy licencjata. Ustawa nadaje takie same uprawnienia zawodowe osobom, które ukoÅ„czyÅ‚y szkoÅ‚Ä™ policealnÄ… i studia wyższe. Tzw. studia pomostowe dla pielÄ™gniarek i poÅ‚ożnych, które posiadajÄ… Å›wiadectwo dojrzaÅ‚oÅ›ci i ukoÅ„czyÅ‚y liceum medyczne lub szkoÅ‚Ä™ policealnÄ… albo szkoÅ‚Ä™ pomaturalnÄ…, ksztaÅ‚cÄ…cÄ… w zawodzie pielÄ™gniarki i poÅ‚ożnej zostaÅ‚y wprowadzone miÄ™dzy innymi w zwiÄ…zku z koniecznoÅ›ciÄ… dostosowania systemu ksztaÅ‚cenia w zawodzie pielÄ™gniarki w Polsce do systemu obowiÄ…zujÄ…cego w przepisach wspólnotowych. Wprowadzenie takich rozwiÄ…zaÅ„ w zakresie ksztaÅ‚cenia pielÄ™gniarek i poÅ‚ożnych poprzedzone byÅ‚o dÅ‚ugoletnimi pracami i konsultacjami prowadzonymi miÄ™dzy innymi  z KomisjÄ… EuropejskÄ…. W przypadku ratowników medycznych nie istniejÄ… dyrektywy sektorowe, które nakazywaÅ‚yby ujednolicenie ksztaÅ‚cenia w paÅ„stwach czÅ‚onkowskich Unii Europejskiej. Uznawanie kwalifikacji odbywa siÄ™ w oparciu o system ogólny, czyli poprzez porównanie programu ksztaÅ‚cenia realizowanego przez ratownika medycznego w kraju,
w którym zdobył kwalifikacje, z programem kształcenia w państwie przyjmującym. W związku z tym wprowadzenie studiów pomostowych dla ratowników medycznych nie znajduje uzasadnienia w prawie wspólnotowym.

  1. Dlaczego podczas przyznawania dodatku 2×400 dla ratowników medycznych Ministerstwo Zdrowia przyznaÅ‚o go tylko ratownikom pracujÄ…cym w ZRM i SDM, pomijajÄ…c ratowników pracujÄ…cych w SOR, IP i oddziaÅ‚ach szpitalnych ?

Przyznanie podwyżek dla ratowników medycznych, bÄ™dÄ…cych czÅ‚onkami zespołów ratownictwa medycznego u wykonawców głównych i podwykonawców ma sprzyjać zachÄ™ceniu ratowników medycznych do pracy w pozaszpitalnym systemie PRM. Istotne jest też to, że jedynie w zespoÅ‚ach ratownictwa medycznego i na stanowiskach dyspozytorów medycznych Å›wiadczenia i czynnoÅ›ci wykonywane przez ratowników medycznych oraz pielÄ™gniarki systemu sÄ… identyczne, co wynika z:

  • rozporzÄ…dzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu Å›wiadczeÅ„ zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielÄ™gniarkÄ™ albo poÅ‚ożnÄ… samodzielnie bez zlecenia lekarskiego (Dz. U. z 2017 poz. 497);
  • rozporzÄ…dzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 kwietnia 2016 r. w sprawie medycznych czynnoÅ›ci ratunkowych i Å›wiadczeÅ„ zdrowotnych innych niż medyczne czynnoÅ›ci ratunkowe, które mogÄ… być udzielane przez ratownika medycznego (Dz. U. z 2016 r. poz. 587);
  • rozporzÄ…dzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 stycznia 2014 r. w sprawie ramowych procedur przyjmowania wezwaÅ„ przez dyspozytora medycznego i dysponowania zespoÅ‚ami ratownictwa medycznego (Dz. U. poz. 66).

Celem przyznania podwyżek było zminimalizowanie różnic płacowych pomiędzy pracownikami wykonującymi te same zadania.

[1] Komentarz do art. 5 ustawy o PaÅ„stwowym Ratownictwie Medycznym – J. Kycia.