Koniecznie przeczytaj
- A jednak sprzedaż szpitali ???
- Dynamiczny wzrost płac w Służbie Zdrowia – sukces NSZZ „Solidarność”
- Coraz bliżej podwyżek w służbie zdrowia
- Stanowisko Pracodawców i Związków Zawodowych doraźnego Zespołu problemowego ds. ochrony zdrowia Rady Dialogu Społecznego w sprawie obowiązkowych szczepień
- Obowiązek szczepienia służb medycznych
- Komunikat
- Uwaga
2016-07-01 10:32Opinia Sekretariatu Ochrony Zdrowia nt. wstępnego projektu Ministra Zdrowia dotyczącego minimalnego wynagrodzenia.
Warszawa, dnia 30.06.2016 r.
Sz. Pan
Piotr Warczyński
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Zdrowia
W nawiązaniu do przestawionego w dniu 21 czerwca 2016 r. roboczego projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu pracowników podmiotów publicznych Sekretariat Ochrony Zdrowia przedstawia swoje uwagi do ww projektu:
1. Proponowane rozwiązania w żadnej mierze nie realizują postulatu dochodzenia do godziwego poziomu wynagrodzeń w służbie zdrowia. Z podanych współczynników pracy wynika, że wynagrodzenia minimalne we wszystkich grupach zawodowych -poza grupami lekarzy- w relacji do zmieniającego się przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej będą zarówno w okresie przejściowym, jak i później sukcesywnie spadać. Na przestrzeni lat obniżać będzie więc relatywna wartość wynagrodzeń w służbie zdrowia.
2. Zastosowanie do 2021r. w wyliczaniu minimalnego wynagrodzeń zasadniczych stałej kwoty 3900zł spowoduje bardzo małe roczne wzrosty minimalnych wynagrodzeń, przy dużym, sukcesywnym pogłębianiu dystansu do przeciętnych wynagrodzeń w gospodarce narodowej. Niekorzystny efekt wynikający z nieoszacowanych współczynników pracy będzie się w ten sposób w ciągu najbliższych pięciu lat pogłębiać.
3. Z zapisu art. 6.2, pkt 5 wynika, że faktyczna gwarancja jakichkolwiek wzrostów wynagrodzeń byłaby dopiero od 1 stycznia 2022r. Taka perspektywa jest nie do przyjęcia.
4. Docelowo koncepcja nie tylko nie zlikwiduje nieuzasadnionych dysproporcji, ale nawet przyczyni się do dalszego rozwarstwienia wynagrodzeń między grupami zawodowymi.
5. Zdecydowanie zaniżony jest współczynnik pracy dla „innych stanowisk wymagajÄ…cych Å›redniego wyksztaÅ‚cenia” w odniesieniu do pozostaÅ‚ych grup zawodowych.
6. Nie do przyjęcia jest tak długi okres przejściowy ( pracownicy czekaliby aż dwa lata i zaczęliby dostawać pierwsze niewielkie kwoty wzrostu wynagrodzeń w roku, w którym pielęgniarki i położne - po zakończeniu okresu przejściowego- otrzymywałyby już pełne wzrosty wynagrodzeń 4 x 400zł).
7. Zasada określona w art.6.2,pkt 5 nie daje skutku na 2021r. w postaci równomiernego dochodzenia do wynagrodzeń minimalnych równych iloczynom kwoty 3900zł i współczynników pracy, bo kwoty wzrostu z każdym rokiem maleją, a w okresie czterech lat wzrosty wynagrodzeń realizowane miałyby być zaledwie w częściach po 20% określonego dystansu rocznie.
8. Nie przewidziano ustawowego zabezpieczenia środków na wzrosty wynagrodzeń. W konsekwencji może powstać niebezpieczeństwo, że pracodawcy nie będą posiadać odpowiednich środków na realizację ustawowego obowiązku, a także na przeciwdziałanie spłaszczaniu struktury wynagrodzeń wewnątrz grup zawodowych i tworzeniu dysproporcji między wynagrodzeniami pracowników działalności podstawowej, a pozostałymi.
9. Zastosowanie ograniczenia mechanizmu obliczania minimalnego wynagrodzenia zasadniczego do „pracowników wykonujÄ…cych zawody medyczne” spowoduje, że beneficjentami bÄ™dzie bardzo zawężona grupa pracowników (tylko nieliczne zawody regulowane sÄ… ustawami o okreÅ›lonych zawodach medycznych i w wiÄ™kszoÅ›ci tych zawodów sÄ… stosunkowo wysokie poziomy wynagrodzeÅ„).
10. Ograniczenie regulacji wyłącznie do pracowników działalności podstawowej spowoduje kolejne konfliktowanie środowisk i znacznie wyższy poziom frustracji pracowników, niż obecnie.
11. Przynależność poszczególnych stanowisk pracy do grup zawodowych musi być tak zdefiniowane, żeby nie było wątpliwości, które stanowiska jak należy zakwalifikować.
12. Nie przewidziano żadnych sankcji w razie niewykonania obowiązku ustawowego, więc propozycja z art. 7 jest martwa ( Państwowa Inspekcja Pracy powinna być wyposażona w możliwość wystawiania w tych przypadkach nakazów).
13. W innych zawodach o zastosowaniu w ochronie zdrowia wymagających wyższego wykształcenia należy doprecyzować, że dotyczy pracowników legitymujących się tytułem magistra.
Jednocześnie oczekujemy iż po uwzględnieniu uwag projekt będzie spełniał oczekiwania partnerów społecznych w tej niezwykle kluczowej dla nas sprawie.